zamknij

Spotkanie organizacyjne szkoły tańca Bałtyckiego Teatru Tańca

08-09-2015

 Informujemy, iż zebranie organizacyjne i zapisy do szkoły tańca Bałtyckiego Teatru Tańca odbędą się 21 września (poniedziałek) w budynku Opery Bałtyckiej (wejście od ul. Towarowej) w dużej sali baletowej, grupy dziecięce i młodzieżowe o godz. 17:30 oraz dorośli o godz. 18:00.

Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych!

 

zamknij
drukuj

prelekcja sceniczna Jerzego Snakowskiego

Opera? Si!, edycja czwarta, sezon 2011/2012

Czy opera jest życiowa? Temu zagadnieniu poświęcony będzie czwarty cykl prelekcji scenicznych Opera? Si!. Czy historie o namiętnych trubadurach, hinduskich kapłankach, etiopskich księżniczkach mówią nam coś o nas samych i naszych mniejszych i większych problemach? Czy to tylko bajki, których celem jest pomóc nam uciec na kilka godzin od rzeczywistości? Jerzy Snakowski i jego goście, specjaliści wielu dziedzin – psycholodzy, teatrolodzy, lekarze, socjolodzy, aktorzy i wielu innych - szukać będzie powiązań pomiędzy sztuką a życiem.

Opera? Si! to prelekcje dalekie od akademickiego wykładu. Mają formę scenicznego show wypełnionego rozmowami, muzyką wykonywaną na żywo, nagraniami, poważną refleksją, anegdotami i żartami. Adresowane są do wszystkich, którzy niedzielne południa wolą spędzić w towarzystwie ludzi poszukujących, poszerzających swe horyzonty, ambitnych, z otwartymi umysłami, niż na zakupach czy przed telewizorem. To świetna forma  edukacji i rozrywki – zarówno dla melomanów, jak i dla operowych laików.  Zapraszamy uczniów, maturzystów, studentów, emerytów, wielbicieli teatru, muzyki, sztuki i życia.

 

23 października | niedziela | 12:00
Jak smakuje opera?
 
Tym razem Opera? Si! zbada relacje pomiędzy sztuką operową a sztuką gastronomiczną. Co jedzą operowi bohaterowie? Czy śpiewaczki muszą być otyłe, by być wiarygodnymi, a tancerki odżywiać się liśćmi sałaty, by zostać w zawodzie? Przewertujemy menu w poszukiwaniu operowo-baletowych dań. A na dłużej zatrzymamy się przy deserach. I coś zupełnie wyjątkowego – premiera… ciastka z cukierni mistrza Dekera. Tego trzeba spróbować!
 

13 listopada | niedziela | 12:00
Umieram, addio!

Tym razem Opera? Si! pochyla się nad przemijaniem, odchodzeniem i umieraniem. Śmierć jest nieodłącznym elementem operowych historii, ale przecież także i życia. Jednak współcześnie staramy się wyprzeć ten fakt, goniąc za nieśmiertelnością, albo przynajmniej za młodością.

Czy sztuka, w tym opera, jest w stanie pomóc nam w pogodzeniu się z przemijaniem? Opera bardzo chętnie podejmuje temat śmierci. Tak bardzo, że jednym z zarzutów jej przeciwników jest to, że jej bohaterowie tak długo umierają, do tego śpiewając. Udowodnimy, że „śpiewająca śmierć” jest jej zaletą, a nie wadą. Jerzy Snakowski i jego goście rozmawiać będą o tym, jak pogodzić się z odchodzeniem, umieraniem, śmiercią nas samych i naszych bliskich. Czy w tak poważnej materii można szukać rady w operze? Jak dużo opera wie o umieraniu? I dlaczego tak epatuje śmiercią?  Wbrew pozorom, może to być bardzo zabawne spotkanie, po którym jeszcze bardziej pokochamy życie. I operę!

O przemijaniu w sztuce i życiu Jerzy Snakowski rozmawiać będzie z teatrologiem Barbarą Świąder i Beatą Król z Hospicjum im. Ks Dutkiewicza w Gdańsku. Śpiewacy, Agnieszka Tomaszewska, Karolina Sikora i Adam Palka, wykonają arie i duety z Turandot i Gianniego Schicchi Pucciniego, Lakme Delibesa, Orfeusza i Eurydyki Glucka, Juliusza Cezara Haendla i Simona Boccanegry Verdiego.
 
 
11 grudnia | niedziela | 12:00
Przeciw nietolerancji
 
Czy jesteśmy tolerancyjni? Czy jesteśmy tolerowani? I czym jest tolerancja? Czy pełną zrozumienia akceptacją odmienności czy bolesną wytrwałością, którą narzucamy sobie wbrew sobie, ale w imię politycznej poprawności? Czy opera zajmuje się tematem osób wykluczonych, kontrowersyjnych, wykraczających poza normy? Napiętnuje czy broni „innych” – innowierców, neofitów, upośledzonych umysłowo czy ruchowo? Pośród tysięcy oper spróbujemy znaleźć tę, której mottem mogłoby być powiedzenie „żyj i pozwól żyć innym”. Przyjrzymy się także tym operom, które w momencie powstania zostały wybuczane, wyśmiane i wygwizdane. Czy świat o nich zapomniał? Czy może jednak wpisały się w historię teatru operowego?
 
O problemie tolerancji w sztuce Jerzy Snakowski rozmawiać będzie z etykiem i filozofem, Nataszą i Arturem Szutta. Wykonawcy  - Katarzyna Hołysz, Janusz Bazylewicz, Leszek Skrla, Liana Krasyun-Korunna oraz Franciszka Kierc, Natalia Madejczyk, Agnieszka Wojciechowska  i Michał Ośka (tancerze BTT). W programie aria Germonta z Traviaty Verdiego, aria Torreadora z Carmen Bizeta, aria Elżbiety z Tannhausera Wagnera, Trzecia pieśń Ellen Schuberta, aria Waszka ze Sprzedanej narzeczonej Smetana oraz fragment baletu Kopciuszek Prokofiewa.
 

22 stycznia | niedziela | 12:00
Opera jest sexy
 
Opera jest sexy – kusząca i uwodząca na tysiące sposobów. Podnieca. Wzbudza namiętności. I sama mówi o seksie. Rzadko kiedy czyni to wprost, przeważnie robi to w zakamuflowany sposób. Niedyskretnie spróbujemy podejrzeć jej sekrety, odrzec z pruderii, by w pozornie banalnych duetach miłosnych odkryć erotyczną grę operowych kochanków. Porozmawiamy o miłości cielesnej – bez pornografii, ale i bez zakłamania.
 
W programie duety i arie z Wesołej wdówki Lehara, Don Giovanniego Mozarta, Toski i Cyganerii Pucciniego.
Wystąpią Katarzyna Hołysz, Anna Fabrello, Paweł Skałuba, Bartek Misiuda, Liana Krasyun-Korunna. Gościem specjalnym  będzie psycholog Elżbieta Zubrzycka, która powie rodzicom, dziadkom i opiekunom, jak rozmawiać z dziećmi o seksie.
 
 
19 lutego | niedziela | 12:00
Rodzina to jest siła
 
W świecie, w którym dzięki internetowi możemy szukać pokrewnych dusz na całym świecie, rodzina wydaje się instytucją nieco archaiczną? Kogo dziś określamy mianem „najbliżsi”? Czy są nimi ciotki i kuzyni, których spotykamy tylko raz do roku przy świątecznym stole? Czy na przestrzeni dziejów zmieniło się znaczenie słowa „rodzina” i czy opera je odzwierciedlała? Opera? Si! przedstawi też wielkie operowe klany – kompozytorów, wykonawców, których losy pokazują, że nepotyzm może mieć i pozytywny odcień.
 
W programie arie z Czarodziejskiego fletu Mozarta, Jolanty Czajkowskiego, Turandot Pucciniego, Trubadura Verdiego.
Wystąpią Julia Iwaszkiewicz, Paweł Skałuba, Szymon Kobyliński, Liana Krasyun-Korunna. Gościem specjalnym będzie: Krzysztof Sarzała, dyrektor Centrum Aktywności Kryzysowej.
 
 
25 marca | niedziela | 12:00
Płeć - a co to?


Czy wymieszanie się społecznych ról kobiet i mężczyzn to trwała zdobycz cywilizacji czy chwilowa słabość męskiej części ludzkości? Czy w XXI wieku feministki mają rację bytu? Czy wizja świata z Seksmisji jest realna? To tylko część zagadnień, jakie poruszymy. Pokażemy, jak opera od swego zarania igrała z płcią. Zabawa ta trwa do dziś. Zastanowimy się,  która z płci w świecie opery jest tą słabszą i dlaczego w operze na kilku panów przypada tylko jedna pani – czyli odwrotnie niż w rzeczywistości.
 
W programie między innymi arie z oper Rinaldo Heandla, Wesele Figara Mozarta i Ernani Verdiego. Wystąpią: Monika Ledion, Marcin Ciszewski, Leszek Skrla, Liana Krasyun-Korunna oraz seksuolog Agnieszka Wroczyńska.
 
 
22 kwietnia | niedziela | 12:00
Piękne kłamstwa


Większość operowych fabuł opiera się na kłamstwie. Czarne charaktery knują intrygi, zmyślają, fałszują, podrabiają, zwodzą itd. Dlatego są czarnymi charakterami. Ale któż z nas jest bez winy? Czy nigdy nie skłamaliśmy, choćby w dobrej wierze? Czy więc kłamstwo może być dobre? I czy sztuka nie zasadza się na oszustwie? Do rozmowy o kłamstwie zostaną zaproszeni… sami oszuści. Czy należy im wierzyć? Może wyjdziecie z tego spotkania oszukani, ale na pewno nie zawiedzeni!
 
W programie muzyka Heandla, Bizeta, Rossiniego, Yrdiera, Sarasatego. Wystąpią Karolina Sikora (mezzosopran), Bartłomiej Misiuda (baryton), Natalia Okoń (skrzypce), Liana Krasyun-Korunna (fortepian) oraz Tomasz Jusza (iluzjonista) i gość specjalny - Dorota Kolak.
 
 
27 maja | niedziela | 12:00
Do boju Polsko-o-o!


Współzawodnictwo było od zawsze błogosławieństwem i przekleństwem opery. Z założenia miała być ona miejscem spotkań równouprawnionych sztuk. Ale wewnętrzne walki między nimi doprowadziły do tego, że były okresy, w których prym wiedli albo śpiewacy, albo scenografowie, albo dyrygenci, albo inscenizatorzy. Od tematu „rywalizacja” niedaleko do zagadnienia „sport”. Sukcesy polskich sportowców stają się często lekarstwem na narodowe kompleksy. Czy jednakową terapię mogą zafundować nam polscy wokaliści? Jak Polska prezentuje się na światowej arenie operowej? Tym razem Opera? Si! będzie podszyta sportem i zdrową rywalizacją.

 

bilety / informacja / rezerwacja: Biuro Obsługi Widzów
tel. 58 763 49 06, 58 763 49 12/13 w. 344, 342
 
bilety: normalne 10 zł, ulgowe 5 zł
Bilet za 1 zł dla osób posiadających bilet na dowolny spektakl odbywający się
w tym samym miesiącu co prelekcja.