zamknij

Spotkanie organizacyjne szkoły tańca Bałtyckiego Teatru Tańca

08-09-2015

 Informujemy, iż zebranie organizacyjne i zapisy do szkoły tańca Bałtyckiego Teatru Tańca odbędą się 21 września (poniedziałek) w budynku Opery Bałtyckiej (wejście od ul. Towarowej) w dużej sali baletowej, grupy dziecięce i młodzieżowe o godz. 17:30 oraz dorośli o godz. 18:00.

Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych!

 

zamknij
drukuj

prelekcja sceniczna Jerzego Snakowskiego

Opera?Si! to cykl spotkań, które mają pomóc w odbiorze spektakli operowych i baletowych. Jerzy Snakowski  - fanatyczny pasjonat teatru muzycznego, który potrafi krytycznie spojrzeć na obiekt swego zainteresowania, przygląda się operze i baletowi z wielu perspektyw. Wspierają go artyści, a także specjaliści różnych dziedzin  - pedagodzy śpiewu, reżyserzy, finansiści, psycholodzy, dziennikarze i inni, którzy nie zawsze, na pierwszy rzut oka, mogą mieć z operą lub baletem coś wspólnego.
Prelekcje mają formę trwającego nieco ponad godzinę dynamicznego show, wypełnionego rozmowami, żartami, nagraniami i wykonaniami na żywo na zawsze najwyższym poziomie.

 
Do kogo adresowany jest cykl Opera? Si! ? Do  tych, którzy w teatrze widzą coś więcej niż zabawę. Do tych którzy kochają operę i balet. Do tych, którzy jeszcze nie wiedzą o tym, że je kochają. Do miłośników piękna i mądrej rozrywki. Do tych, którzy sobotnie lub niedzielne popołudnie wolą spędzić razem z innymi  czcicielami sztuki, poszerzając swe horyzonty niż marnować je w hipermarketach.

 

12 czerwca | niedziela| 12:00

Operowe stworzenie świata

„Proszę państwa, do rozpoczęcia spektaklu zostało 10 minut” – przed każdym przedstawieniem głos inspicjenta ponagla wszystkich pracujących w teatrze. O momencie rozpoczęcia przedstawiania widzowie informowani są przy pomocy gongów. Gdy spokojnie zajmują na widowni swoje miejsca, za kurtyną wrze, a emocje sięgają zenitu. Scena, kulisy, garderoby, orkiestron, korytarze, teatralny bufet – wszędzie tu uwija się barwny tłum. Ćwiczący muzycy i wokaliści tworzą harmider nie do opisania. Aż trudno uwierzyć, że w momencie podniesienia kurtyny zapanuje tu ład i harmonia, a z przedspektaklowego chaosu wyłoni się operowy świat.

Zapraszamy Państwa do zobaczenia tego, co dzieje się w teatrze przed podniesieniem  kurtyny. Pokażemy, jak wyglądają miejsca niedostępne i niewidoczne dla widzów. Spróbujemy odtworzyć atmosferę panująca w kulisach, pokazać te osoby, które choć nigdy nie pokazują się na scenie, decydują o kształcie spektaklu.

Jerzy Snakowski i jego goście, m.in. Katarzyna Hołysz (sopran), Leszek Skrla (baryton), Piotr Lempa (bas) i pracownicy Opery, którzy odtąd przestaną być anonimowi zapraszają do uchwycenia chwili przed początkiem operowego świata.

Będzie to ostatnie w tym sezonie spotkanie w cyklu Opera? Si!. To doskonała okazja, by na czarującym patio, przy małym poczęstunku porozmawiać w nieformalnej atmosferze o tym, o czym mówiliśmy (bądź o czym nie wspomnieliśmy, a są Państwo tego ciekawi) do tej pory. Zapraszamy!

Scenariusz i prowadzenie: Jerzy Snakowski
Występują m.in.: Katarzyna Hołysz, Leszek Skrla, Piotr Lempa, Liana Korunna
Zabrzmią fragmenty z oper Verdiego, Donizettiego i Pucciniego.
Czas trwania: ok 75 minut.

 

15 maja | niedziela| 12:00
 
Jak oni śpiewają?
 
Tym razem będzie mowa o czymś tak oczywistym w operze, jak „śpiew”.
Skąd się bierze ludzki głos? Jak staje się on głosem operowym? Czy w operze
każdy może śpiewać? Prowadzący, Jerzy Snakowski, zajrzy śpiewakom do gardeł. Nauczy jak rozróżniać sopran od mezzosopranu, baryton od basa. Zabrzmi też
słynne wysokie „c”. I uwaga – sensacja, rewelacja! – usłyszymy wokalnego dinozaura czyli kastrata. To nie wszystko - każdy będzie miał okazję zaśpiewać
w operze! Nie zabraknie anegdot, żartów ale i dużej porcji wiedzy. Może po tym spotkaniu ktoś zamarzy o tym, by stać się śpiewakiem operowym. Jeśli tak,
Jerzy Snakowski i jego goście opowiedzą jak to zrobić. I czy warto. Słynne i piękne arie zaśpiewają zaproszeni soliści, a gościem specjalnym będzie wybitny tenor
i pedagog – Ryszard Minkiewicz.
 

 
17 kwietnia | niedziela| 12:00

Quanto? Il prezzo! Dlaczego bilet kosztuje tyle ile kosztuje?


Bilet do teatru. Z prawnego punktu widzenia to rodzaj umowy: w zamian za pieniądze widz może obejrzeć przedstawienie. Dla twórców
Opera? Si! ten mały skrawek papieru to pretekst do fascynującej opowieści o historii opery. Ile kiedyś kosztowała? Kto i za co płacił? Jak bardzo podlegał on prawom rynku? Ale jeszcze bardziej pasjonujące będzie porozmawiać o cenie współczesnej opery. Ile kosztuje i dlaczego tak drogo? A może tanio? Czego możemy spodziewać się po spektaklu, na który bilet kosztuje średnio 32 złote? Co składa się na cenę biletu? Nie zabraknie także niezwykle praktycznych rad: jak kupić taniej bilet do Opery Bałtyckiej.

Do tego ciekawostki o tym, kto wśród operowych twórców był skąpcem, kto rozrzutnikiem, a kogo pieniądza się nie trzymały. Tytuł spotkanie Quanto? Il prezzo! (Ile? Cena!) - to cytat z Toski Pucciniego. Nie zabraknie więc wzmianek o dziełach, w których pieniądze są nie tylko drobnymi rekwizytami, ale napędzają akcję.

Opowieści Jerzego Snakowskiego - autora i prowadzącego prelekcje Opera? Si! - towarzyszyć będzie przygotowany przez Dariusza
Tabisza Chór POB. W jego wykonaniu usłyszymy m.in. sceny chóralne ze Strasznego dworu Moniuszki, Lohengrina Wagnera  i Nabucca Verdiego. Cena biletu: TYLKO 10 i 15 zł.



27 marca | niedziela| 12:00

Jak rozmawiać o tańcu?


Pół naszego kraju tańczy, a drugie pół – komentuje poczynania pierwszej połowy. Wszystko za sprawą teleturniejów i telewizyjnych show z udziałem gwiazd, gwiazdeczek, profesjonalistów, amatorów, prawdziwych talentów i fajtłap. Wydaje się, że na tańcu znamy się już wszyscy. Tymczasem wystarczy wybrać się na spektakl w wykonaniu zespołu tańca – nieistotne czy klasycznego czy modern – by okazało się, że wobec wielkiej formy stajemy się nieco bezbronni. Że taniec to nie tylko fikuśne układy kroczków, efektowne stroje, żarciki jurorów. Że to niekoniecznie zawody. W teatrze czekają na nas nieraz bardzo skomplikowane spektakle baletowe. Ich twórcy i wykonawcy przedstawiają jakieś historie  i relacje między bohaterami. Coś chcą nam przekazać. Czujemy, że dzieła te powstały nie tylko po to, by nas bawić, ale by ubogacić jakimś przesłaniem. Jak odczytać intencje twórców? Skąd wiedzieć, co choreograf miał na myśli? Jak ocenić tancerzy? Jak sprawiedliwie stwierdzić, kto jest dobry, a kto gorszy? Jak rozmawiać o tańcu – temu poświęcone będzie kolejne spotkanie z cyklu Opera? Si!.

Preteksty do rozmowy  o tańcu są aż dwa: nowy spektakl Bałtyckiego Teatru Tańca złożony z dwóch choreografii Sen i Święto wiosny oraz rozpoczynający się właśnie Ogólnopolski Konkurs Tańca. Prowadzący i autor cyklu, Jerzy Snakowski, zaprosił do pomocy specjalistów, choreografów, którzy najlepiej wiedzą, jak mówić o tańcu – Izadorę Weiss i Wojciecha Misiuro. Gościem będzie także dziennikarz piszący o tańcu, szef działu kultury „Dziennika Bałtyckiego”, Jarosław Zalesiński. W wykonaniu artystów Bałtyckiego Teatru Tańca zobaczymy fragmenty  spektakli Sen, Out, Romeo i Julia. Zobaczymy także Agatę Kuczyńską i Rafała Tandeka – reprezentujących gdańską Szkołę Baletową na Ogólnopolskim Konkursie Tańca, którzy wykonają klasyczne adagio ze Śpiącej królewny Czajkowskiego. Wspólnie z widownią postaramy się przetłumaczyć język ciała w ruchu na słowa.



13 lutego | niedziela| 12:00

Po polsku czy po...?

Opery mogą być jak przysłowiowe „tureckie kazanie”, którego nie sposób  zrozumieć. I nie chodzi tylko o to, że większość z nich wykonywana jest w językach obcych. W operze nawet polski potrafi brzmieć jak obcy. Kolejne spotkanie z cyklu Opera? Si! poświęcone będzie metodom, dzięki którym można zrozumieć o czym są opery bez konieczności nauki języków obcych  i czytania z ust śpiewaków. Nabyte umiejętności będzie można wypróbować słuchając arii w wykonaniu zaproszonych solistów. Przy okazji spytamy, czy oni zawsze wiedzą, o czym śpiewają…  I wyjaśnimy sobie, co znaczą takie słowa, jak „traviata”, „bel canto” i … „opera”.




16 stycznia | niedziela| 12:00
 
Orkiestra ma głos
 
Od orkiestry się zaczyna i kończy wszystko w teatrze operowym... zapraszam Państwa do zapoznania się z tajnikami pracy orkiestry.
 
Będę opowiadał o jej strukturze i roli, o pracy muzyków i dyrygenta, zobaczycie Państwo to czego zwykle nie widać, a co stanowi o jakości teatru  operowego.

Zapraszam!

Maestro José Maria Florêncio
 
W operze, jak w życiu, pewni bohaterowie pojawiają się, by zostać z nami na dłużej, inni  na 5 sekund, by poinformować, że „podano do stołu”. Jedni znikają tylko na chwilę, by nabrać w kulisach sił przed kolejną arią, inni po wypełnieniu swojej roli znikają na zawsze.
Ale jest ktoś, kto jest z nami, publicznością, od początku do końca. A nawet jeszcze wcześniej i dłużej. To orkiestra. Nieco anonimowa, bo ukryta w ciemności kanału orkiestrowego. I to ona będzie bohaterem najbliższej edycji Opera? Si!. Tym razem zobaczymy orkiestrę w światłach sceny.  Spróbujemy sobie wyobrazić, jak wyglądałby spektakl bez niej. Odtworzymy rytuały z orkiestronu zrozumiałe tylko  dla wtajemniczonych.
Spróbujemy rozszyfrować „kod Wagnera”, „kod Verdiego”  i inne – czyli zajrzymy do operowych partytur, tajemniczych ksiąg, w których zapisany jest cały operowy świat. Nauczymy się odczytywać komunikaty, jakie w trakcie spektaklu wysyła do nas orkiestra. Udowodnimy, że nie jest ona tylko akompaniatorem, ale wszystkowiedzącym narratorem, który mówi do nas więcej niż nam się wydaje…
Tym razem gwiazd spotkania będzie aż pięćdziesiąt siedem. To muzycy Orkiestry Opery Bałtyckiej. Obok nich wystąpią śpiewacy i w ich wykonaniu usłyszmy fragmenty oper m.in. Verdiego, Pucciniego i Mozarta.
A o orkiestrze w operze opowie oraz rozlosuje wśród widzów noworoczne prezenty – Jerzy Snakowski.
 
 
 

bilety / informacja / rezerwacja: Biuro Obsługi Widzów
Tel. 58 763 49 06, 58 763 49 12/13 w. 344, 342
 

bilety: normalne 15 zł, ulgowe, 10 zł

Wstęp wolny dla osób posiadających bilet na dowolny spektakl odbywający się w miesiącu, w którym odbywa się prelekcja.
 
Uwaga! Miejsca nie są numerowane.