zamknij

Spotkanie organizacyjne szkoły tańca Bałtyckiego Teatru Tańca

08-09-2015

 Informujemy, iż zebranie organizacyjne i zapisy do szkoły tańca Bałtyckiego Teatru Tańca odbędą się 21 września (poniedziałek) w budynku Opery Bałtyckiej (wejście od ul. Towarowej) w dużej sali baletowej, grupy dziecięce i młodzieżowe o godz. 17:30 oraz dorośli o godz. 18:00.

Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych!

 

zamknij
drukuj

Giacomo Puccini

libretto Luigi Illica i Giuseppe Giacosa wg dramatu Davida Belasco
prapremiera Mediolan, 17 lutego 1904 roku
premiera niniejszej inscenizacji 15 grudnia 2000 roku

kierownictwo muzyczne José Maria Florêncio
reżyseria Marek Weiss
scenografia Ryszard Kaja
przygotowanie chóru Dariusz Tabisz

obsada 16 i 17 lutego 2010:
 
Madama Butterfly Galina Kuklina
Pinkerton Paweł Skałuba (16.02), Arnold Rutkowski (17.02)
Sharpless Leszek Skrla
Suzuki Małgorzata Pańko
Goro Jacek Szymański
Yamadori Grzegorz Piotr Kołodziej
Bonzo Piotr Nowacki
Kate Agata Hoppe
Komisarz Taras Kuzmych
 
oraz
Chór i Orkiestra Opery Bałtyckiej
dyrygent Jose Maria Florencio

czas trwania 3h - 2 przerwy

Trudno spośród wielu oper mówiących o miłości wskazać bardziej melodramatyczną historię niż Madama Butterfly.
Nagromadzenie dramatycznych motywów i tragicznych spięć może wydawałoby się śmieszne, gdyby nie wyczucie smaku samego Pucciniego. Jego muzyka jest jak kojący balsam: melodyjna, płynna, poetycka, prowadzona szeroką frazą, ale gdy trzeba
– ostra jak brzytwa, przeszywająca jak cios sztyletu, którym w finale bohaterka odbiera sobie życie.
Puccini potrafi nie tylko subtelnie oddać egzotykę Japonii, ale też niuanse w portretach psychologicznych swych bohaterów.
czytaj więcej

Premiera pierwszej wersji opery miała miejsce 17 lutego 1904 roku w mediolańskiej La Scali - opera składała się wtedy z dwu aktów i została bardzo chłodno przyjęta. Cztery miesiące później wystawiono ją ponownie w Brescii, dzieląc nieproporcjonalnie długi drugi akt na dwie części. Tym razem dzieło Pucciniego odniosło olbrzymi sukces i do dnia dzisiejszego należy do najczęściej wystawianych oper. Zawdzięcza to wszystko doskonałemu, sentymentalnemu librettu, muzyce pełnej uczucia i pasji, a przede wszystkim wciąż tajemniczej dla nas orientalnej scenerii.

Historia ta wydarzyła się naprawdę w XIX wieku, kiedy to Louis Marie Julien Viaud poślubił japońską dziewczynę Kiku zwaną Chryzantemą, opuszcza ją jednak po dwóch miesiącach. Ta niby zwyczajna historia staje się natchnieniem dla Johna Luthera Longa, który pisze nowele, która zostaje wystawiona przez amerykańskiego dramaturga David Belasco. Spektakl ten zobaczył Puccini i tak się wzruszył „tragicznym losem naiwnej, kruchej lalki, jak również egzotyczna sceneria wykorzystana w jednoaktówce, tak dalece urzekła przypadkowo oglądającego ją Pucciniego, że dla owej niepozornej historii porzucił wcześniejsze plany inscenizacji dzieł Dostojewskiego, Hauptmanna, Goldoniego i Rostanda”. Komponował operę niemal trzy lata, spodziewając się kolejnego sukcesu.

Bohaterką opery Pucciniego jest kilkunastoletnia gejsza, którą dla zabawy poślubia oficer amerykańskiego statku. Nie liczy się z jej uczuciami, szybko ją porzuca, by powrócić do swego kraju. Kiedy dowiaduje się, że gejsza urodziła jego dziecka powraca do Japonii wraz ze swą prawdziwą „amerykańską” żoną, aby zabrać dziecko. Madama Butterfly pozbawiona nadziei na osiągnięcie szczęścia bez ukochanego męża i dziecka, a także honoru, wszakże wyrzekła się swojej rodziny, odbiera sobie życie.

Opowieść ta wzrusza widzów na świecie już od wiele lat, okazuje się więc, że nie ma nic bardziej poruszającego niż historia zakochanej kobiety, czekającej na mężczyznę
i podtrzymującej swą wiarę, że będzie zawsze przez niego kochana.  

streszczenie
akt I
Nagasaki ok. 1900 roku
Amerykański oficer, Pinkerton, podczas długiego postoju w porcie, z nudów, poślubia gejszę. Na imię ma Cio-cio-san, ale od rodowego herbu nazywana jest Panią Motyl. Sharpless, konsul amerykański, ostrzega Pinkertona, iż gejsza bardzo poważnie może potraktować ich związek. Ślubną ceremonię przerywa przybycie wuja Butterfly, który dowiedział się, że dziewczyna przyjęła chrzest. Rodzina wyrzeka się jej. Pinkerton obiecuje żonie, że będzie jej strzegł. Butterfly oddaje się Jankesowi.


akt II
Minęły trzy lata. Pinkerton odpłynął i choć obiecał, że wróci z nadejściem wiosny
– nie wraca. Butterfly wiernie czeka. Jej jedyną towarzyszką jest służąca Suzuki.
Pośrednik matrymonialny, Goro, który wcześniej wyswatał ją z Jankesem, teraz przyprowadza do jej domu księcia Yamadori.
Gejsza nie jest jednak zainteresowana innym mężczyzną – uważa się za Amerykankę,
a w myśl amerykańskiego prawa jest nadal żoną Pinkertona. Pojawia się Sharpless, by powiadomić Butterfly, że wkrótce statek Amerykanina znów przybije do portu Nagasaki. Daje jej do zrozumienia, że nie przypływa wcale do niej.
„Czy o nim też zapomniał?” – pyta gejsza, przyprowadzając owoc ich poślubnej nocy – synka. Butterfly zauważa wpływający do portu statek Pinkertona. Przygotowuje się na powitanie męża...

akt III
O świcie Pinkerton faktycznie się pojawia. Towarzyszy mu żona. Proszą Butterfly, by oddała im dziecko. Dziewczyna zgadza się. Pozbawiona godności, popełnia samobójstwo.
 

Cena:

data I miejsca, balkon II miejsca, balkon
normalne ulgowe normalne ulgowe
13, 14.02 55 zł 45 zł 35 zł 30 zł
 16, 17.02  45 zł 35 zł  35 zł 25 zł
  cena dla studentów  20 zł


W przedsprzedaży (2 miesiące przed spektaklem przez dwa tygodnie) ceny o 30% niższe.