zamknij

Spotkanie organizacyjne szkoły tańca Bałtyckiego Teatru Tańca

08-09-2015

 Informujemy, iż zebranie organizacyjne i zapisy do szkoły tańca Bałtyckiego Teatru Tańca odbędą się 21 września (poniedziałek) w budynku Opery Bałtyckiej (wejście od ul. Towarowej) w dużej sali baletowej, grupy dziecięce i młodzieżowe o godz. 17:30 oraz dorośli o godz. 18:00.

Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych!

 

zamknij
drukuj

Stanisław Moniuszko

libretto Włodzimierz Wolski
premiera 6 lutego 2010

kierownictwo muzyczne
Andrzej Straszyński
reżyseria i scenografia Ewelina Pietrowiak
współpraca scenograficzna i kostiumy Katarzyna Zawistowska
choreografia Roman Komassa

przygotowanie Chóru Dariusz Tabisz

czas trwania 2 h 30' (jedna przerwa)

oryginalna wersja językowa

 

obsada 17, 18, 20 grudnia 2011:

Halka Katarzyna Hołysz
Jontek Paweł Skałuba
Stolnik Daniel Borowski
Zofia Anna Fabrello
Janusz Bartłomiej Misiuda
Dziemba Łukasz Goliński
Dudziarz Taras Kuzmych
Góral Łukasz Wroński
 
oraz
Bałtycki Teatr Tańca, Chór i Orkiestra Opery Bałtyckiej
dyrygent Andrzej Straszyński

 

Obsady archiwalne

 
Halka  to jedna z najsłynniejszych i najpopularniejszych polskich oper. Pierwsza realizacja dzieła odbyła się 1 stycznia 1858 roku w warszawskim Teatrze Wielkim i została entuzjastycznie przyjęta. Po II wojnie światowej, w 1949 roku w Gdańsku, Studio Muzyczno-Dramatyczne z inicjatywy Iwo Galla zaprezentowało jako pierwszą operę właśnie Halkę. W roli głównej wystąpiła Maria Fołtyn.
Okazuje się, że tematyka dzieła jest jak najbardziej współczesna, gdyż rozwarstwienie społeczeństwa, o którym opowiada dzieło, powraca także i dziś. Tak samo jak w XIX wieku, tak też współcześnie wzrusza nas historia wielkiej miłości, zdrady i zazdrości. Halka Moniuszki to arcydzieło, pełne nastrojowej muzyki, które jest nam jakże bliskie.
 

 

czytaj więcej

Halka  była pierwsza operą Moniuszki. Komponował ją w prowincjonalnym Wilnie, marząc o napisaniu takiego dzieła, jakie tworzyli wielcy włoscy i francuscy kompozytorzy tamtego okresu – Donizetti, Bellini, Auber, Rossini. Tyle, że z polskim tematem i wykorzystującym elementy polskiej muzyki. Na pozór banalna historia (szlachcic uwodzi i porzuca chłopkę) w roku powstania dzieła (1848) musiała wyglądać wręcz wywrotowo. Dwa lata wcześniej galicyjscy chłopi rzucili się z siekierami na szlacheckie dwory. Temat relacji wieś-dwór był wówczas niezwykle ostry i kłopotliwy. Dziś jest on zupełnie obcy i do dyspozycji mamy historię nieszczęśliwych ludzi, którzy niefortunnie lokują swoje uczucia. Moniuszko wystawił dzieło skromnymi siłami wileńskimi i musiał czekać aż 10 lat (winę za to ponosił pewnie drażliwy temat), nim wystawił je warszawski Teatr Wielki. Warszawa była wstrząśnięta – do tej pory jeszcze żaden z polskich kompozytorów nie napisał opery z takim rozmachem, świetnie wykorzystującej zachodnie wzory, dającej śpiewakom, chórowi, baletowi i orkiestrze   możliwości popisu (w głównych partiach wystąpili najlepsi polscy śpiewacy tamtych czasów – Paulina Rivoli jako Halka i Julian Dobrski jako Jontek). A przy tym w muzyce pobrzmiewała nuta narodowa (co w czasach zaborów było szczególnie przez publiczność cenione) i słowiańska (potraktowanie chóru nie jako ozdobnika, jak bywało to w operach włoskich, ale jako pełnoprawnego bohatera opery). Prędko i na swoje nieszczęście Halka stała się dziełem narodowym, wyniesionym na piedestał, wrzuconym w formalinę nawyków, patetycznym, przez co pozbawionym ludzkiego oblicza. Stała się utworem, którym uświetnia się inauguracje, otwarcia i rocznice, dziełem które się ceni, a nie kocha. Do dziś każda inscenizacja wykraczając poza XIX-wieczny kanon narażona jest na ataki konserwatywnej części krytyki. Wierzymy, że nasza inscenizacja Halki, przyczyni się, do tego, że publiczność potraktuje to dzieło nie z szacunkiem, ale z miłością.
 

Cena:

 

data sektor A sektor B sektor C
normalny ulgowy normalny ulgowy normalny ulgowy
17, 18 XII 70 zł 50 zł 60 zł 45 zł 45 zł 30 zł
20 XII 60 zł 50 zł 50 zł 35 zł 40 zł 25 zł