zamknij

Spotkanie organizacyjne szkoły tańca Bałtyckiego Teatru Tańca

08-09-2015

 Informujemy, iż zebranie organizacyjne i zapisy do szkoły tańca Bałtyckiego Teatru Tańca odbędą się 21 września (poniedziałek) w budynku Opery Bałtyckiej (wejście od ul. Towarowej) w dużej sali baletowej, grupy dziecięce i młodzieżowe o godz. 17:30 oraz dorośli o godz. 18:00.

Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych!

 

zamknij
drukuj

Piotr Czajkowski

czas trwania: 2h z jedną przerwą

Premiera 6 grudnia 1892
Premiera w Operze Bałtyckiej 20 grudnia 2008

Libretto: Marius Petipa i Iwan wsiewołożski w opracowaniu Hansa Henninga Paara
Wg baśni Dziadek do orzechów Aleksandra Dumasa (ojca) i Król myszy Ernesta Teodora Amadeusza Hoffmanna
Kierownictwo muzyczne Maciej Niesiołowski
Inscenizacja i choreografia Hans Henning Paar
Scenografia Anette Riedel
Asystent choreografa Laszlo Nyakas

Obsada 28, 29 i 30 stycznia:

Klara Beata Giza (28, 30.01)
           Franciszka Kierc (29.01)
Fryderyk Michał Łabuś (28, 30.01)
                  Łukasz Przytarski (29.01)
Książę, Dziadek do orzechów Ireneusz Stencel (28, 30.01)
                                                        Filip Michalak (29.01)
Mama Klary i Fryderyka Marzena Socha
Tata Klary i Fryderyka Roman Komassa
Wujek DrosselmayerRadosław Palutkiewicz
Wróżka Sylwia Kowalska-Borowy (28, 30.01)
                Beata Giza (29.01)
Super Barbie Aleksandra Michalak
Super He – Man Filip Michalak (28, 30.01)
                               Piotr Nowak (29.01)
Babcia Piotr Borowy
Dziadek Leszek Alabrudziński
Aladyn Łukasz Przytarski (28, 30.01)
             Michał Łabuś (29.01)
Arabska Księżniczka Marta Śrama
Chińska Księżniczka Franciszka Kierc (28, 30.01)
                                        Magdalena Pawelec (29.01)
Konik polny Leszek Alabrudziński
Motyl Łukasz Trautsolt (28, 30.01)
           Ireneusz Stencel (29.01)
Żaba Michał Ośka
Wilk Radosław Palutkiewicz
Lilia Kamil Frącek (29.01)
         Michał Łabuś (28, 30.01)
Wiedźma Radosław Palutkiewicz
 
oraz Chór i Orkiestra Opery Bałtyckiej
dyrygent Maciej Niesiołowski

Dziadek do orzechów Piotra Czajkowskiego to balet-feeria, czyli baśniowe widowisko sceniczne, pełne fantastycznych kostiumów i dekoracji, przepełnione elementami muzycznymi i zadziwiającymi efektami scenicznymi. Niezwykłości baletowi  dodaje perspektywa dziecięcych snów i  marzeń, a także dwuwarstwowość kompozycji – pogodna beztroska zderzona z głębokim smutkiem.
Słuchając muzyki Dziadka do orzechów trudno nie oprzeć się wrażeniu, że słuchamy symfonii – przecież balet to też symfonia – mawiał sam Czajkowski. 
W inscenizacji Opery Bałtyckiej akcja rozgrywa się współcześnie ale oczywiście w pewnym momencie widz wraz z bohaterami przenosi się w świat  fantazji, pełen zabawnych wróżek, pokracznych krasnali, trochę groźnych wilków, tańczących smoków, zalotnych kwiatów i innych dziwnych, roztańczonych stworzeń.  Świat ten jest ucieczką przed skomercjalizowanymi Świętami, które straciły już spontaniczną radość.
 
czytaj więcej

Dziadek do orzechów jest trzecim i ostatnim baletem Piotra Czajkowskiego. Kompozytor napisał go na zamówienie dyrektora petersburskiego Teatru Maryjskiego Iwana Wsiewołożskiego. Tak oto Czajkowski przystąpił do pracy nad Dziadkiem do orzechów.
Praca nad baletem przysparzała kompozytorowi zarówno wiele radości jak i stała się źródłem wielu zmartwień i irytacji. Nim dzieło zostało zaprezentowane w teatrze, Czajkowski zestawił z kilku jego fragmentów suitę, wykonaną na koncercie symfonicznym w marcu 1892 roku. Ogromny sukces koncertu, podczas którego bisowano niemal każdy numer suity, chyba zmienił nieco nastawienie Czajkowskiego do swego muzycznego dzieła, do którego wcześniej odnosił się bez entuzjazmu.

Premiera odbyła się 6 grudnia 1892 roku. Publiczność przyjęła dzieło entuzjastycznie. Do rzeczywiście słabego, bo niemal pozbawionego akcji i nerwu dramatycznego libretta, kompozytor stworzył jedną z najbardziej urokliwych partytur w dziejach muzyki. Libretto to ciąg luźno powiązanych ze sobą scen, które są pretekstem do wprowadzenia pomiędzy nimi tańców. Tak jest w akcie I. W akcie II nie dzieje się dosłownie nic, a główni bohaterowie - Klara i Książę tylko biernie przyglądają się tanecznym popisom. Jednak z założenia tak miało być - Wsiewołożskiemu, który sam zaprojektował scenografię, zależało na stworzeniu barwnego widowiska, które nie miało wzruszać głębią treści, ale cieszyć oko przebogatymi dekoracjami, barwnymi kostiumami, tańcami solowymi i zbiorowymi na zmianę.
Mimo to Czajkowski szczęśliwie wybronił się przed napisaniem cukierkowej tylko muzyki. Napisał muzykę przystępną w odbiorze dla wszystkich. Muzyka Dziadka do orzechów zdaje się być pogodna, momentami wręcz sielska i beztroska. Odmalowuje wszak świat dziecięcych marzeń i magię bożonarodzeniowej nocy. Jednak wrażliwy słuchacz usłyszy, jakim głębokim smutkiem podszyty jest cały balet. I choć kompozytor stara się powstrzymać w epatowaniu swym bólem, to nad całym baletem unosi się nastrój dekadenckiego pesymizmu, który raz po raz objawia nam się krótkimi motywami czy wręcz pojedynczymi akordami, ukrywającymi się pomiędzy radosnymi walcami, tańcami ludowymi, radosną apoteozą. Dzieło powstało w okresie szczególnym dla kompozytora. Pomimo ogromnych sukcesów odnoszonych w kraju, w Europie i w Ameryce Czajkowski popadał w coraz większy pesymizm. Trudno także uwierzyć w to, że kompozytor nie zdawał sobie sprawy, iż tworzy wyjątkowe dzieło, które będzie zachwycać także długo po jego śmierci.
 

Cena:

data I miejsca, balkon II miejsca, balkon
normalne ulgowe normalne ulgowe
9, 10, 29, 30.01 55 zł 45 zł 35 zł  30 zł
6, 7, 12, 28.01  45 zł 35 zł 35 zł  25 zł
  cena dla studentów 20 zł

W przedsprzedaży (2 miesiące przed spektaklem przez dwa tygodnie) ceny o 30% niższe.