zamknij

Spotkanie organizacyjne szkoły tańca Bałtyckiego Teatru Tańca

08-09-2015

 Informujemy, iż zebranie organizacyjne i zapisy do szkoły tańca Bałtyckiego Teatru Tańca odbędą się 21 września (poniedziałek) w budynku Opery Bałtyckiej (wejście od ul. Towarowej) w dużej sali baletowej, grupy dziecięce i młodzieżowe o godz. 17:30 oraz dorośli o godz. 18:00.

Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych!

 

zamknij
drukuj

Wolfgang Amadeusz Mozart

libretto Emanuel Schikaneder
premiera 27 marca 2010

kierownictwo muzyczne
José Maria Florêncio, Noam Zur (marzec 2015)
inscenizacja i reżyseria Marek Weiss
scenografia i kostiumy Hanna Szymczak
choreografia Izadora Weiss
przygotowanie Chóru Anna Michalak
projekcje multimedialne Marek Zygmunt
 
czas trwania 2 h 45 min (jedna przerwa)
 
niemiecka wersja językowa / tłumaczenie wyświetlane nad sceną
 
 
obsada 14, 15, 21, 22 marca 2015:
 
Tamino Adam Zdunikowski
Papageno Robert Gierlach
Pamina Ingrida Gapova
Królowa Nocy
Katarzyna Oleś-Blacha (14,15 III)
  / Aleksandra Resztik (21, 22 III)
Sarastro Daniel Borowski
Dama I Anna Fabrello
Dama II Monika Fedyk-Klimaszewska
Dama III Karolina Sikora
Monostatos Krzysztof Kur
Chłopiec I Anna Michalak
Chłopiec II Piotr Łykowski
Chłopiec III Jan Monowid
Mówca Piotr Nowacki
Papagena Karolina Karcz-Sołomin
Zbrojny I Witalij Wydra
Zbrojny II Rafał Sambor
 
oraz
Bałtycki Teatr Tańca, Chór i Orkiestra Opery Bałtyckiej
dyrygent Noam Zur
 
 
 
 
 
Mecenas spektaklu:
 
herb miasta gdańsk
 
 
 
 
Zgodnie z zapowiedziami proponujemy trzecią część tryptyku mozartowskich arcydzieł. Po Don Giovannim  i Weselu Figara kolej na najbardziej tajemnicze dzieło. Pozornie jest lekkim singspielem o przygodach poszukiwaczy uprowadzonej księżniczki. W rzeczywistości jest wspaniałą poetycką wariacją o świecie bez Boga, w którym ludzie sami ustanowili system wartości i próbują  wśród codziennych radości i trosk bronić tego systemu i nadać mu sens, a jednocześnie nadać sens własnemu kruchemu życiu. Pozornie jest to ironiczna opowieść o masonerii – jej pięknie i śmiesznostkach, ale pod nią znajdziemy wyznanie, że prawdziwa mądrość człowieka nie kryje się w tajemnych księgach i obrzędach, tylko w miłości i prostych chwilach ulotnego szczęścia. Nasz hołd wobec genialnego kompozytora będzie i tym razem polegał na najwyższej, na jaką stać nasz zespół, staranności w zrealizowaniu jego partytury.
 

 

czytaj więcej

Czarodziejski flet to arcydzieło Mozarta, które powstało na marginesie ostatniego jego dzieła, czyli Requiem. Wydawać by się mogło, że jest to bajka o księciu szukającym ukochanej i jego kompanie, ale to tylko pozory. Przyglądając się bliżej tej operze dostrzeżemy  w niej przesłania filozoficzne dotyczące wierności, poświęceniu, którego wymaga prawdziwa miłość. Zauważymy rozczarowanie kompozytora wolnomularstwem (Mozart wraz z Schikanederem byli masonami, zasiadali w loży). I wreszcie spostrzeżemy, że Mozart odkrywa przed nami przyczyny napięć pomiędzy światem męskim i kobiecym. Odkryjemy za kompozytorem, iż największym skarbem człowieka jest jego wolność, na którą trzeba sobie zasłużyć, którą nie jest łatwo osiągnąć.

Opera powstała z inicjatywy Schikanedera, aktora, śpiewaka, impresaria, wierszoklety, pierwszego odtwórcy partii Papagena  w 1791 roku. Pomyślana było jako kolorowe widowisko dla mało wyrobionej publiczności, lubiącej opowiastki z gatunku fantasy. Nie mogło w niej zabraknąć walki dobrych mocy ze złymi, wątku miłosnego, rubasznych żartów i magicznych gadżetów. Nic nie zapowiadało, że powstanie genialne dzieło, bogate w treści i znaczenia. Prapremiera odbyła się 30 września 1791 roku w Theater auf dem Wien w Wiedniu. Polska premiera odbyła się w Warszawie, w 1793 roku. Partytura zawiera m.in. słynną arię Królowej Nocy z popisową koloraturą, która dla wielu jest synonimem operowego śpiewu.