Sierpień

Poławiacze pereł

Georges Bizet

Premiera

24 lutego 2018

Czas trwania

2 h ( 1 przerwa)

Opis

Pierwszą operową premierą roku 2018 będą tajemniczy Poławiacze pereł – opowieść o dozgonnej przyjaźni i tragicznej miłości oraz refleksja na temat siły wiary oraz władzy religii. Początkowo dzieło Bizeta nie spotkało się ze zbyt entuzjastycznym przyjęciem widzów, po latach jednak stało się, obok "Carmen", najpopularniejszym utworem kompozytora, które wciąż gości na deskach największych teatrów operowych. Dzieło niezwykle popularne na całym świecie, co ciekawe, po raz pierwszy pojawi się na gdańskich scenach za sprawą realizacji Tomasza Podsiadłego w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Niezwykle emocjonalne dzieło Georgesa Bizeta doskonale wpisuje się w tematykę francuskiego sezonu 2017/2018 Opery Bałtyckiej.

Podczas połowu pereł, któremu przewodzi Zurga, do brzegu dobija statek z młodą kapłanką Leilą. Ma ona pomóc rybakom w pomyślnych zbiorach, musi jednak zachować cielesną czystość, w przeciwnym razie bóstwa morza mogłyby wpaść w gniew, a jej samej groziłaby śmierć za złamanie przyrzeczenia. Na brzegu znajduje się także Nadir, przyjaciel Zurgi, który w kobiecie rozpoznaje ukochaną, o której względy dwaj młodzieńcy kiedyś walczyli. Po wypełnieniu rytualnych obowiązków zmęczona Leila wraca do namiotu, dokąd zakrada się również Nadir. Kochankowie zostają jednak przyłapani na miłosnej schadzce i doprowadzeni przed oblicze wodza Zurgi. Ten jednak, zamiast skazać oboje na śmierć, darowuje kochankom życie, sam zaś wywołuje pożar, by umożliwić ucieczkę Leili i Nadirowi.

Wydarzenia, które rozgrywają się nad brzegiem morza, zdeterminowane są przez wierzenia w bóstwa i zabobony, co powoduje dramatyczne konsekwencje – konieczność ucieczki dwojga kochanków i śmierć wodza wioski. Tomasz Podsiadły, reżyser, podczas pracy nad gdańską realizacją zadaje pytanie, czy wiara oraz ślepe oddanie rytuałom warte są tak wielkich poświęceń. W rolach głównych usłyszymy znakomitych solistów: Zbigniewa Malaka (Nadir), Nikola Mijailović (Zurga), Piotra Lempę (Nurabad) oraz Marię Domżał (Leila). Kierownictwo muzyczne objął Jarosław Szemet, zaś za scenografię i kostiumy odpowiedzialna jest Agnieszka Szewczyk. Premiera 24 lutego 2018 roku.

Realizacja

Kierownictwo muzyczne - Jarosław Szemet

Reżyseria - Tomasz Podsiadły

Scenografia, kostiumy - Agnieszka Szewczyk

Przygotowanie chóru - Waldemar Górski

Ruch sceniczny - Wojciech Warszawski, Izabela Sokołowska-Boulton

Asystent reżysera - Magdalena Szlawska

Nadir – Zbigniew Malak

Leila – Maria   Domżał

Zurga – Nikola Mijailović

Nurabad – Piotr   Lempa


Chór Opery Bałtyckiej

Orkiestra Opery Bałtyckiej 



Zbigniew Malak - tenor
Występował m.in. na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Opery Praskiej, Opery Bałtyckiej, Warszawskiej Opery Kameralnej. W swoim repertuarze posiada takie partie jak: Don Ottavio, Ismael, Alfredo, Leński, Narraboth. W tym sezonie zadebiutował jako Tamino w Czarodziejskim Flecie (TWON).

Maria Domżał – sopran (luty) 

W 2016 roku ukończyła studia magisterskie z wyróżnieniem na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Poznaniu. Jest laureatką III Nagrody oraz Nagrody Specjalnej na Międzyuczelnianym Konkursie Wokalnym W kręgu słowiańskiej muzyki wokalnej w Katowicach oraz Nagrody Specjalnej na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Reszków w Częstochowie. Brała udział w licznych produkcjach muzycznych, występując m.in. w Teatrze Wielkim i Teatrze Polskim w Poznaniu czy Operze Nova w Bydgoszczy. W kwietniu 2015 roku zadebiutowała na deskach Teatru Wielkiego w Poznaniu w przedstawieniu Dziecko i czary Maurice’a Ravela. W marcu 2016 wystąpiła na gali operowej z Filharmonią Kaliską. 

Magdalena Chmielecka - sopran (czerwiec)

Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie śpiewu solowego dra hab. Stanisława Daniela Kotlińskiego.Finalistka licznych konkursów wokalnych, m.in. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Hariclei Darclee w Braili w Rumunii. W 2015 roku rozpoczęła współpracę z Operą Bałtycką w Gdańsku, debiutując partią Hanny w operze Eros i Psyche Różyckiego. Aktualnie rozwija współpracę z rodzimą operą, kreując postać Musetty w La Boheme Pucciniego, Anniny w Traviacie Verdiego oraz Archanioła w Sądzie Ostatecznym Knittla. Na scenie Opery Nova natomiast występuje w partii Paminy w Czarodziejskim Flecie Mozarta. Od niedawna wciela się też w Papagenę w Czarodziejskim Flecie w realizacji Opery Kameralnej w Warszawie.

        Nikola Mijailović - baryton
Serbski baryton, ceniony w świecie za swe osiągnięcia operowe i koncertowe. Współpracował z tak znakomitymi dyrygentami, jak Giuseppe Sinpoli, Riccardo Muti, Leopold Hager, Zoltan Peszko czy Stefana Ranzani. W swym repertuarze operowym ma ok. czterdziestu największych ról, poczynając od Rigoletta, Jago, Eugeniusza Oniegina, Escamilla, Henryka, Makbeta. Śpiewa także koncerty, w repertuarze ma m. in. Carmina Burana (Rzym, Rawenna, Sarajevo), Messa di Gloria G. Pucciniego (Lima, Belgrad) czy Lieder eines fahrenden Gesellen G. Mahlera.

Piotr Lempa - bas

Absolwent The Royal Academy of Music w Londynie, Cardiff International Academy of Voice oraz Gdańskiej Akademii Muzycznej. Jako solista wystąpił na I roku studiów w Requiem W. A. Mozarta podczas festiwalu Tempus Paschale w Katedrze Lubelskiej. Na scenie operowej pojawił się po raz pierwszy na III roku studiów w Weselu Figara W. A. Mozarta w Operze Bałtyckiej. Od tej pory regularnie występuje na deskach oper w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Szwajcarii, Polsce i we Włoszech. Koncertuje w kraju i za granicą (Anglia, Walia, Niemcy, Austria, Szwajcaria, Francja, USA).


Jarosław Szemet – kierownictwo muzyczne
Kształcenie artystyczne rozpoczął na Ukrainie w wieku trzech lat. W 2013 roku skończył z wyróżnieniem Charkowską Muzyczną Szkołę Talentów jako dyrygent chóralny. Obecnie kończy studia w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie profesora Warcisława Kunca. Kunszt dyrygencki doskonalił również podczas rocznego stypendium w wiedeńskim Universität für Musik und darstellende Kunst oraz na kursach mistrzowskich. Mając trzynaście lat założył swoją pierwszą orkiestrę symfoniczną, składającą się z uczniów oraz absolwentów szkoły talentów, z którą aktywnie koncertował na Ukrainie. Będąc już na studiach w Polsce powołał do życia dwa znakomite zespoły: orkiestrę smyczkową Musique Moderne, a także projekt zrzeszający utalentowanych muzyków z całego kraju – Polish Symphony Orchestra. W 2017 roku orkiestra ta odbyła swoje pierwsze tournée, występując w najważniejszych ośrodkach muzycznych w Chinach. Mimo młodego wieku dyrygował już różnymi zespołami europejskimi (Polska, Austria, Niemcy, Ukraina, Rosja). Jego technika dyrygencka starej rosyjskiej szkoły w połączeniu ze współczesnymi standardami europejskich prądów muzycznych otwiera drogę do nieograniczonego wyboru repertuaru – od Haydna, Mozarta, Beethovena do Schoenberga, Szostakowicza, Strawińskiego i współczesnych twórców muzyki, od muzyki instrumentalnej, przez wokalno-instrumentalną aż do spektakli operowych.

Tomasz Podsiadły – reżyseria
Aktor, reżyser, pedagog, konferansjer. Miłością do sztuk scenicznych zarazili go dziadkowie – artyści śpiewacy Leokadia Borowska-Podsiadły i Jerzy
Podsiadły, związani zawodowo z Operą Bałtycką w Gdańsku. Swoją przygodę ze sceną rozpoczął jako czternastolatek grając w Księciu i Żebraku w reż. J. Killiana w Teatrze Miejskim w Gdyni. Jeszcze przed zdaniem matury wystąpił w spektaklach Adama Hanuszkiewicza, Andrzeja Wajdy i Waldemara Śmigasiewcza. To przesądziło o ścieżce zawodowej. Absolwent Studium Wokalno-Aktorskiego im. D. Baduszkowej. Związany z gdyńskimi scenami Teatru Miejskiego, Teatru Muzycznego, a także gdyńskiego Centrum Kultury. To właśnie tam odkrył, że reżyseria daje mu wiele satysfakcji i spełnienia. Pokłosiem zmiany teatralnego frontu były: Balladyna, O co biega?, W małym dworku czy Sonata Belzebuba w Gdyni, a także spektakle na gdańskiej scenie operowej, takie jak Madama Butterfly czy Rigoletto.

Agnieszka Szewczyk – scenografia / kostiumy
Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, wydziału Architektury i Wzornictwa. Studiowała w Pracowni Projektowania Scenografii prof. Andrzeja Markowicza i dr Katarzyny Zawistowskiej. Jej prace uczestniczyły w wystawach Od inspiracji do realizacji (2014 rok), Dyplomy ASP: Architektura i Wzornictwo (Gdynia Design Days, 2015 rok). Zadebiutowała projektem scenografii i kostiumów do spektaklu O co biega? w reż. T. Podsiadłego w 2015 roku. W pracy scenografa i kostiumografa ceni sobie możliwość działania w różnych sferach sztuk wizualnych. Była autorką oprawy artystycznej Wielkiej Parady Niepodległości w Gdyni w 2015 roku oraz koncertów z cyklu Kocham Operetkę w Operze Bałtyckiej. Zaprojektowała scenografię i kostiumy do etiudy filmowej Dzieciak w reż. P. Podolskiego. Obecnie jest związana z grupą teatralną Scena 138, z którą rozpoczęła współpracę w 2014 roku jako asystent scenografa przy spektaklu Idąc do… czyli historia Małego Księcia. W kolejnych latach przygotowała scenografię do takich spektakli jak W Małym Dworku (1. miejsce na 29. Łódzkim Przeglądzie Teatrów Amatorskich), Rybki. Historia gdyńskiej miłości czy Sonata Belzebuba.


"Zarówno soliści kreujący partie głównych bohaterów, jak i Chór Opery Bałtyckiej, mają okazję się wykazać przede wszystkim wokalnie. To (zresztą podobnie jak warstwa muzyczna) mocna strona spektaklu. Dobrze i równo grająca Orkiestra Opery Bałtyckiej zyskuje głębokie brzmienie pod batutą organicznie wręcz dyrygującego, utalentowanego Jarosława Szemeta.

Jeszcze lepiej prezentuje się Chór Opery Bałtyckiej, którego w tak dobrej formie nie słyszałem od lat. Właściwie od pierwszej sceny spektaklu do końca to niezwykle silny element spektaklu - i tyczy się to zarówno wyglądu i charakteryzacji (ciekawe biało-niebieskie kostiumy Agnieszki Szewczyk), jak i przede wszystkim dyspozycji wokalnej (za przygotowanie Chóru odpowiedzialny jest Waldemar Górski). Chór staje się pełnoprawnym, zbiorowym bohaterem spektaklu o określonej dramaturgii, nie ustępując w tym względzie solistom"

Łukasz Rudziński, trojmiasto.pl

Galeria

Aktualności

15.05.2018

"Cyganeria" - ostatnie spektakle

"Cyganeria", wspaniała realizacja opery Giacomo Pucciniego, po dwóch sezonach powraca do Magdeburga. Zapraszamy na ostatnie spektakle!

zobacz wszystkie

PROJEKT I WYKONANIE PROJECT8.PL

STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES.

Aby zapewnić najwyższą jakość usług wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź cel, warunki przechowywania lub dostępu do nich w COOKIES. Pozostając na stronie godzisz się na zapisywanie plików cookies w Twojej przeglądarce.