zamknij

Spotkanie organizacyjne szkoły tańca Bałtyckiego Teatru Tańca

08-09-2015

 Informujemy, iż zebranie organizacyjne i zapisy do szkoły tańca Bałtyckiego Teatru Tańca odbędą się 21 września (poniedziałek) w budynku Opery Bałtyckiej (wejście od ul. Towarowej) w dużej sali baletowej, grupy dziecięce i młodzieżowe o godz. 17:30 oraz dorośli o godz. 18:00.

Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych!

 

zamknij
drukuj

Aktualności

Burza - recenzja Grahama Watts

25.08.2015

"Adaptacja Burzy zasługuje na to, by pokazywać ją również poza wybrzeżem Bałtyku" - pisze Graham Watts w recenzji Burzy na łamach magazynu "Dancing Times".

Graham Watts, brytyjski recenzent, spektakl Burza w choreografii Izadory Weiss zobaczył w Gdańsku w czerwcu. Przedstawienie go zachwyciło, co wyrażał jeszcze podczas swojego pobytu w Polsce. Jego recenzja spektaklu ukazała się na łamach magazynu "Dancing Times".

"W swoich produkcjach Weiss korzysta z trudnych kompozycji muzycznych, do których tworzy imponujące początki, wprowadzające widza w jej świat, oraz niezapomniane zakończenia zostające w świadomości na długo. Weiss prowadzi swoją pracę z niesamowitym wyczuciem teatralnym, niezmiennie pozostawiając publiczność spragnioną kolejnych doznań - pisze Watts. - (...) Niezwykły, pełnometrażowy teatr tańca w Gdańsku  jest żywy i ekscytujący, a ta umiejętnie skonstruowana adaptacja Burzy zasługuje na to, by pokazywać ją również poza wybrzeżem Bałtyku".

Całą recenzję można przeczytać też na stronie internetowej www.dancing-times.co.uk.

czytaj więcej

Urodziny Gosi Baczyńskiej

17.08.2015

W tym miesiącu obchodziła urodziny Gosia Baczyńska, której kostiumy stały się częścią spektaklu Izadory Weiss Sen nocy letniej. Bałtycki Teatr Tańca przyłącza się do serdecznych życzeń.

W tym miesiącu w Warszawie obchodziła swoje urodziny Gosia Baczyńska. Bałtycki Teatr Tańca przyłącza się do serdecznych życzeń szczęścia i wspaniałych sukcesów naszej niekoronowanej królowej świata mody, której kostiumy stały się tak piękną częścią spektaklu Izadory Weiss Sen nocy letniej, uznanego przez brytyjskie media za najlepszą premierę teatru tańca na świecie w roku 2013. Współpraca tych dwóch znakomitych artystek była przykładem jak owocna może być konfrontacja różnych wyobraźni, jeśli zachowana zostanie wzajemna tolerancja i fascynacja. Wszystkiego Najlepszego Gosiu! Panuj nam długo i szczęśliwie!

czytaj więcej

Burza - recenzja Jacka Marczyńskiego

22.07.2015

"Przekładając sztukę Shakespeare'a na język tańca, Weiss stworzyła własną opowieść (...) Choreografka trafnie wyczuła, że siłą tego tekstu jest kreacyjna moc autora oraz tego, kto dziś dokonuje kolejnej interpretacji" - pisze Jacek Marczyński w recenzji Burzy w "Ruchu Muzycznym".

"Przekładając sztukę Shakespeare'a na język tańca, Weiss stworzyła własną opowieść, ale pozostała wierna pierwowzorowi. Nie tylko dlatego, ze wielowarstwowa i intrygująca Burza prowokuje do rozmaitych odczytań. Choreografka trafnie wyczuła, że siłą tego tekstu jest kreacyjna moc autora oraz tego, kto dziś dokonuje kolejnej interpretacji.

(...) Budując swój spektakl, Izadora Weiss wykazała ogromną wrażliwość muzyczną. Potrafiła wykorzystać każdy z licznych motytwów rozbudowanej symfonii Mahlera do wprowadzenia oddzielnego wątku akcji lub pogłąbienia portretu postaci. Co więcej, przesiąknięta romantycznymi klimatami muzyka zainspirowała ją do wzbogacenia języka choreograficznego" - pisze Jacek Marczyński w recenzji Burzy opublikowanej na łamach lipcowego numeru "Ruchu Muzycznego".

A my już zapraszamy na Burzę w listopadzie. Bilety już do kupienia w kasie Opery i na www.bilety24.pl

czytaj więcej

Sukces opery Ubu Rex na niemieckim festiwalu

02.07.2015

Pokazany dwa razy na Musikfestspiele Saar spektakl w inscenizacji Janusza Wiśniewskiego Ubu Rex został nagrodzony entuzjastyczną owacją na stojąco.

Pokazany dwa razy na Musikfestspiele Saar spektakl w inscenizacji Janusza Wiśniewskiego Ubu Rex został nagrodzony entuzjastyczną owacją na stojąco.

Obecny na spektaklu w Saarbrücken Krzysztof Penderecki wyraził swoje uznanie dla realizatorów, solistów, zespołów Opery Bałtyckiej mówiąc: "To najlepsze wykonanie mojej opery".

 

czytaj więcej

Graham Watts o Burzy

01.07.2015

Radosna i wciągająca nowa produkcja Burzy Izadory Weiss to arcydzieło teatru tańca, wierność opowieści Szekspira i jednocześnie ożywienie cudu jego narracji - pisze brytyjski dziennikarz Graham Watts.

Radosna i wciągająca nowa produkcja Burzy Izadory Weiss to arcydzieło teatru tańca, wierność opowieści Szekspira i jednocześnie ożywienie cudu jego narracji - pisze brytyjski dziennikarz Graham Watts.

Izadora Weiss w umiejętnie skonstruowanej tanecznej adaptacji Burzy odtwarza magiczną teatralną iluzję Szekspira.

Doskonale jej się udało to, czego  wielu choreografów przed nią nie potrafiło  dokonać. Polegli oni na złożonej strukturze opowieści. Weiss natomiast umiejętnie poprowadziła historię wyciągając z niej samą esencję Szekspirowskiej sztuki, zamykając ją w 80 minutową czystą postać. Osiągnęła to z taką prostotą, która wydaje się praktycznie niemożliwa do uzyskania.

Wybór I Symfonii Mahlera – rozbudowanej o słynne Adagio z jego V Symfonii – jest inspirujący i uwiarygodnia przedstawiane wydarzenia, zapewniając opisowe tematy dla Prospera, Ariela, Mirandy i pozostałych kluczowych partii tanecznych.

Cała obsada jest wybitna w „ożywianiu” bohaterów Burzy. Filip Michalak góruje jako Prospero wzbudzający nawałnicę.

Nadzwyczajna prostota dekoracji jest równoważona przez niezwykle  oświetlenie (również zaprojektowane przez Weiss).

Weiss efektownie, niczym alchemik, kształtuje swoje dzieło z imponującym początkiem spektaklu wciągającym widzów, i z niezapomnianym końcem, który pozostaje zaszczepiony w naszej zbiorowej świadomości.
Izadora Weiss zawsze pozostawia w nas niedosyt.

Graham Watts

czytaj więcej

Ubu Rex na Musikfestspiele Saar w Niemczech

23.06.2015

Opera Ubu Rex Krzysztofa Pendereckiego zostanie zaprezentowana na jednym z największych niemieckich festiwali muzycznych.

Opera Bałtycka w Gdańsku zaprezentuje spektakl Ubu Rex najednym z największych niemieckich festiwali muzycznych, jakim jest Musikfestpiele Saar 2015.

Ubu Rex Krzysztofa Pendereckiego w inscenizacji Janusza Wiśniewskiego będzie można zobaczyć w najbliższych dniach w Kaiserslautern (Pfalztheater w Kaiserslautern, 27 czerwca) oraz Saarbrücken (Saarlandisches Staatstheater, 29 czerwca).

Festiwal Musikfestpiele Saar 2015 w całości jest dedykowany polskiej muzyce i jej twórcom.

Podczas Festiwalu, prezentującego najważniejsze dokonania współczesnej muzyki polskiej, obok wykonań koncertowych szczególne miejsce zajmie wykonanie sceniczne dzieła Krzysztofa Pendereckiego, który gdańską produkcję uznał za najciekawszą dotychczas realizację tego tytułu.

Ubu Rex Opery Bałtyckiej będzie jedynym spektaklem operowym reprezentującym dorobek polskiej muzyki współczesnej, który został wyprodukowany w Polsce.

Musikfestspiele Saar odbywa się w cyklu biennale już od 25 lat. Wyjątkowa lokalizacja Festiwalu w kraju związkowym Saary sprawia, że odwiedzają go zarówno widzowie z Niemiec jak i krajów bezpośrednio sąsiadujących. Międzynarodowa publiczność ma okazję uczestniczyć w wydarzeniach muzycznych prezentowanych w różnych miastach i miejscach już od początku roku.

 


 

czytaj więcej

O Burzy w "Rzeczpospolitej"

17.06.2015

Burza, którą dopiero zaczyna poznawać polska publiczność, to rzeczywiście chyba najdojrzalszy spektakl Izadory Weiss - pisze w "Rzeczpospilitej" Jacek Marczyński.

Burza, którą dopiero zaczyna poznawać polska publiczność, to rzeczywiście chyba najdojrzalszy spektakl Izadory Weiss. Do Szekspirowskiej opowieści, której wieloznaczność intryguje, ale i sprawia wiele kłopotów reżyserom, podeszła z szacunkiem, ale i na swój sposób.

Dla Izadory Weiss wyspa, na której schronił się Prospero, jest artystyczną utopią. Można się tu oddawać złudzeniom, nie można poczuć prawdziwego życia. Prospero przekona się o tym boleśnie, gdy przybędą ci, na których chciał się zemścić za dawne krzywdy. Oni zburzą jego idylliczny świat, ale przyniosą wolność, o której marzy córka Miranda.

Nie po raz pierwszy Izadora Weiss podejmuje temat samotności i klęski artysty w dzisiejszym brutalnym świecie. To, co nowe w Burzy, to przede wszystkim bogatszy niż dawniej język choreografki.

W jej spektaklach zawsze mogła się podobać plastyka ruchu, tu mamy ponadto bardzo zróżnicowany sposób kreślenia poszczególnych postaci. Każdy z 20 członków gdańskiego zespołu otrzymał indywidualne zadanie dobrze wkomponowane w ogólną koncepcję. Sprawdził się też odważny pomysł oparcia widowiska na I symfonii Mahlera, której mnogość motywów i wątków Izadora Weiss świetnie potrafiła wykorzystać w prowadzeniu narracji Burzy.

Jacek Marczyński, "Rzeczpospolita", 17 czerwca 2015

Cały tekst dostępny - tutaj.

czytaj więcej

O Burzy na brytyjskim portalu DanceTabs.com

11.06.2015

Weiss zabiera Bałtycki Teatr Tańca w podróż, która powinna być oglądana zarówno w Polsce, jak i za jej granicami - pisze Jann Parry w swojej recenzji Burzy na brytyjskim portalu DanceTabs.com.

Chociaż emocjonalny ładunek zakończenia opiera się na Adagio Mahlera, jest to niezwykle efektowny epilog. Weiss przekazuje swoje własne zrozumienie ostatniej sztuki Szekspira, w której mógł się on identyfikować z Prosperem proszącym o odkupienie. Swojemu zespołowi zaproponowała szereg świetnie rozwiniętych ról, kreując charakterystyczny styl ruchu dla głównych postaci, szczególnie żeńskiej części zespołu nimf, na których spoczywa ciężar pierwszej części przedstawienia. Tura Gomez Coll jest niezwykłym Arielem, prawdziwie fascynującym połączeniem kobiecych i chłopięcych atrybutów w swoim stanowczym stylu tańca. Jest równie przekonująca jako złośliwy duszek, jak i anioł Leonarda dotykający innego świata. (…) Weiss zabiera Bałtycki Teatr Tańca w podróż, która powinna być oglądana zarówno w Polsce, jak i za jej granicami.

Jann Parry, DanceTabs.com

 

czytaj więcej

Po premierze Burzy

08.06.2015

Spektakl jest "najdojrzalszą propozycją choreograficzną Izadory Weiss. Ogląda się ją z przyjemnością, niepozbawioną refleksji i zadumy" - pisze o Burzy Barbara Kanold w "Gazecie Wyborczej".

Premiera spektaklu Bałtyckiego Teatru Tańca Burza w choreografii Izadory Weiss odbyła się w niedzielę. Bardzo dobrze przyjęta przez publiczność, doczekała się już pierwszych entuzjastycznych recenzji. Barbara Kanold w "Gazecie Wyborczej" pisze m.in.:

"Nowy spektakl Izadory Weiss tańczy bardzo sprawnie międzynarodowy dzisiaj zespół Bałtyckiego Teatru Tańca, mocno odświeżony, wzbogacony o prawdziwe indywidualności. W opowieści, dla której Szekspir jest inspiracją, choreografka trafnie obsadziła swoich tancerzy, powierzając im odpowiednie dla warunków zadania.
(...)
Spektakl pozbawiony efekciarstwa, ma bardzo dobre tempo, zespół tańczy płynnie (...), grany jest bez zbędnego antraktu, nie ma więc zaburzonego napięcia. Burza Szekspira i Mahlera jest moim zdaniem ajdojrzalszą propozycją choreograficzną Izadory Weiss. Ogląda się ją z przyjemnością, niepozbawioną refleksji i zadumy."

Cała recenzja:
 
Spektakl można obejrzeć na naszej scenie:
26  i 27 maja
oraz 11, 12, 13 i 14 czerwca.
Bilety dostępne w kasie i za pośrednictwem serwisu www.bilety24.pl
 
Zapraszamy!
czytaj więcej

Opera na kozetce

03.06.2015

Już w najbliższą sobotę po spektaklu Otello zapraszamy do udziału w dyskusji, w której uczestniczyć będą psychoanalityczka Ewa Modzelewska oraz reżyser i dyrektor Opery Marek Weiss. Zapraszamy!

Już w najbliższą sobotę po spektaklu Otello zapraszamy do udziału w dyskusji, w której uczestniczyć będą psychoanalityczka Ewa Modzelewska oraz reżyser i dyrektor Opery Marek Weiss.

O przedstawieniu rozmawiać będą: Ewa Modzelewska, psychoanalityczka, członek Polskiego Towarzystwa Psychoanalitycznego oraz Marek Weiss, reżyser teatralny i operowy, dyrektor Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Rozmowę poprowadzi psychoterapeutka i teatrolog, Justyna Świerczyńska.

Zapraszamy!

czytaj więcej